I. Amaç ve nitelik

İpotekli Borç Senedi ve İrat Senedi

A. İpotekli borç senedi

I. Amaç ve nitelik

Madde 898 - İpotekli borç senedi, taşınmaz rehniyle güvence altına alınmış kişisel bir alacak meydana getirir.

A İPOTEKLİ BORÇ SENEDİ

I. Gayesi ve mahiyeti

İpotekli borç senedi, gayrimenkul rehinle temin olunmuş şahsi bir alacaktır.

Yürürlükteki Kanunun 812 nci maddesini karşılamaktadır.

Maddeyle ipotekli borç senedinin, taşınmaz rehni ile güvence altına alınmış kişisel bir alacak hakkı doğurduğu düzenlenmektedir.

Dritter Abschnitt: Schuldbrief und Gült

A. Schuldbrief

I. Zweck und Gestalt

Durch den Schuldbrief wird eine persönliche Forderung begründet, die grundpfändlich sichergestellt ist.

Chapitre III: De la cédule hypothécaire et de la lettre de rente

A. De la cédule hypothécaire

I. But et nature

La cédule hypothécaire est une créance personnelle garantie par un gage immobilier.

Not: İsviçre Medenî Kanunu’nun 842. maddesine 11.12.2009 tarihli Federal Kanun ile 01.01.2012 itibariyle 2. ve 3. fıkralar eklenmiştir.

IV-) Yararlanılabilecek Monografiler:

Soner H. Çetin; İpotekli Borç Senedi ve İrad Senedi, Ankara, 2004.

1   Üçüncü Ayırım Türk Kanunu Medenîsi’nde “Üçüncü Fasıl / İpotekli Borç Senedi ve İrat Senedi” şeklinde idi.

Kaynak kanunun bu ayrımı 01.01.2012 tarihinden itibaren değişikliğe uğramıştır. Bu değişiklikle kaynak kanunun, irad senedine ilişkin 866 ila 874. maddeleri yürürlükten kaldırılmış ve diğer hükümlerdeki irat senedi ile ilgili düzenlemeler kanundan çıkartılmıştır.

Bu çalışmada İsviçre Medenî Kanunu’nun özellikle Türk Medenî Kanunu’na kaynaklık ettiği andaki metnine yer verilmiştir. İsviçre Medenî Kanunu’nun daha sonra uğradığı değişiklikler hakkında da ya zaman zaman açıklamalar yapılmış ya da uyarılarda bulunmakla yetinilmiştir. İsviçre Medenî Kanunu’nun irad senedine ilişkin hükümlerinin yürürlükten tümüyle kaldırılması ve ipotekli borç senedi ve irad senedine ilişkin hükümlerin Türk Hukukunda da uygulama alanı bulmaması karşısında kaynak kanunda bu konularla ilgili olarak yapılan değişikler hakkında herhangi bir açıklama yapılmayacak sadece gereken uyarılarda bulunulacaktır.